Poprzednia, V edycja Wschodniego Kongresu Gospodarczego odbyła się w dniach 3-4 października 2018 r. – ponownie zgromadziła ponad 1.500 uczestników.
Jubileuszowy charakter wydarzenia:
Izba Przemysłowo-Handlowa w Białymstoku, realizując działania mające na celu promocję lokalnej przedsiębiorczości zorganizowała „Wystawę Podlaskiej Gospodarki”, eksponowaną na planszach na Rynku Kościuszki w Białymstoku, udostępnioną do zwiedzania w dniach 3-6.10.2018 r. Celem wystawy była promocja rodzimych firm, ulokowanych w regionie.
GŁÓWNE EFEKTY ORGANIZACJI KONGRESU
- „Wschodni Kongres Gospodarczy” okazał się doskonałym narzędziem reklamy całego województwa, jego potencjału gospodarczego i możliwości rozwoju.
- Jedną z najbardziej wymiernych korzyści płynących z organizacji WKG jest budowanie relacji przez samorządy i przedsiębiorców umożliwiających realizację różnych przedsięwzięć.
- Jak podkreślił Wojciech Kuśpik, Prezes Grupy PTWP, podczas sesji otwierającej WKG 2018 – „Kongresowe spotkania w Białymstoku są często pierwszym krokiem do cennych dla tego regionu przedsięwzięć gospodarczych. Jeden przedsiębiorca odbywa tutaj średnio od pięciu do nawet piętnastu rozmów i spotkań dziennie – to musi owocować konkretnymi, rozwojowymi projektami – dodał”.
- Spotkania ekspertów biorących udział we WKG umożliwiają szybkie identyfikowanie problemów związanych z rozwojem regionalnym i szukanie ich rozwiązań.
- Organizacja „Wschodniego Kongresu Gospodarczego” zapewnia pozycjonowanie Województwa Podlaskiego i Miasta Białystok jako naturalnego miejsca do rozwijania funkcji pośrednika dla relacji Unii Europejskiej z Europą Wschodnią, przede wszystkim z Białorusią
- Wielopłaszczyznowe dyskusje prowadzone w trakcie „Wschodniego Kongresu Gospodarczego” pozwalają na analizę aktualnej sytuacji gospodarczej Makroregionu Polski Wschodniej i określenie miejsca naszego województwa na mapie ekonomicznej kraju, tego co się nam udaje i tego, co wymaga szybkiej poprawy.
- W ramach każdej edycji w Kongresie uczestniczyło ponad 1.000 uczestników. W ubiegłym roku WKG ponownie zgromadził rekordową liczbę 1.500 osób, co potwierdza rosnące zainteresowanie różnorodnych środowisk udziałem w tego typu wydarzeniach i rosnącą rolę Kongresu jako płaszczyzny analitycznej i dyskusyjnej.
- W V edycji Kongresu aktywnie uczestniczyło szerokie grono kluczowych przedsiębiorców z Województwa Podlaskiego. Kongres stwarza okazję do upublicznienia oczekiwań środowisk biznesowych, gospodarczych i samorządowych.
- W opinii Województwa Podlaskiego organizacja „Wschodniego Kongresu Gospodarczego” była doskonałą okazją do zaprezentowania potencjału gospodarczego Województwa Podlaskiego oraz Polski Wschodniej. Umocniliśmy nowy „brand” Województwa Podlaskiego i Białegostoku. Doborem tematów sesji i paneli wzmacniamy obecność i rangę problemów Polski Wschodniej.
- W ocenie uczestników Kongresu reprezentujących środowiska gospodarcze i biznesowe naszego województwa idea organizacji Wschodniego Kongresu Gospodarczego powinna być bezwzględnie utrzymana, a sam Kongres powinien stać się imprezą referencyjną dla województwa.
- Tworzymy tradycję i określamy dla krajowego biznesu ważny termin w kalendarzu spotkań.
TOP – Inwestycje Polski Wschodniej – wyróżniane są przedsięwzięcia na poziomie lokalnym, które poprzez efektywne wykorzystanie środków unijnych oraz racjonalną i sprawną ich realizację stają się istotnym czynnikiem zmian gospodarczych i społecznych krajobrazu miast i gmin, wpływając na wzrost jakości życia mieszkańców oraz rozwoju makroregionu Polski Wschodniej.
TOP –pracodawcy Polski Wschodniej:
- Danwood – największy producent domów gotowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1. 500 pracowników w swojej siedzibie w Bielsku Podlaskim, Białymstoku oraz w przedstawicielstwach w Niemczech oraz Austrii.
- PRONAR – czołowy producent maszyn rolniczych. Ponad 2. 000 zatrudnionych pracowników, 7 nowoczesnych fabryk, w których na powierzchni 80 boisk piłkarskich powstaje codziennie 4 tysiące części z blisko 600 ton stali.
V edycja WKG po raz kolejny mocno zaakcentowała sprawy młodych przedsiębiorców. Podczas „TOP Start-up Polski Wschodniej” twórcy innowacyjnych firm mogli spotkać się z przedstawicielami biznesu. Skrócenie drogi między świetnym pomysłem, a możliwościami inwestycyjnymi to także jedno z zadań kongresowych spotkań.
Wystąpienie Gościa Specjalnego:
„ Pieniądze w start-upie – czyli jak nie położyć firmy”
Michał Szafrański, przedsiębiorca, bloger, jakoszczedzacpieniadze.pl
W trakcie panelu ogłoszono laureatów konkursu Top 10 start-up Polski Wschodniej. W finałowej dziesiątce konkursu TOP Start-up Polski Wschodniej 2018 znalazło się aż 6 start-upów z województwa podlaskiego:
SatSens (siedziba: Białystok) ; Alex Electro (siedziba: Białystok);
Elastic Cloud Solutions (siedziba: Białystok) ; Pakomatic (siedziba: Białystok) ; Płytan (siedziba: Białystok) ; ERPos (siedziba: Bielsk Podlaski).
Organizatorem panelu była Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”
„Promotorzy Polskiej Gospodarki” z województwa podlaskiego
Wyróżnienia „Promotor Polskiej Gospodarki” otrzymują przedsiębiorstwa, które odnoszą sukcesy w kraju i za granicą, oferują innowacyjne rozwiązania, są ambasadorami swojego regionu oraz przyczyniają się do zwiększania konkurencyjności gospodarki.
Podczas V WKG wyróżnienia otrzymali:
AC S.A. – za STAG Autogas Systems.
Dary Natury – krajowy lider w branży zielarskiej i zdrowej żywności.
Wyróżniono również Polaków, którzy poprzez swoje dokonania i zaangażowanie przyczyniają się do propagowania pozytywnego wizerunku naszego kraju.
Laureaci wyróżnienia „Promotor Polski” podczas V WKG:
prof. Grażyna Rydzewska kierownik Kliniki Gastroenterologii, Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie,
Wojciech Strzałkowski z ZPS Biaform S.A.,
Dariusz Sapiński -Mlekovita
Argo Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej.
Podczas V edycji WKG z kilkusetosobową grupą młodzieży spotkali się:
Michał Szafrański – autor książek i bloga finansowego jakoszczedzacpieniadze.pl
Justyna Cichosz i Gracjan Konstantynowicz – zawodowa para taneczna
Wojciech Nowicki – polski lekkoatleta specjalizujący się w rzucie młotem
Kuba Kozłowski – niepełnosprawny sportowiec, pływak
Jagoda Tomaszewska i Patrycja Gryko – zawodniczki specjalizujące się w łucznictwie konnym.
Barbara Piekut – projektantka mody, założycielka marki odzieżowej MO.YA fashion.
Podczas Kongresu odbyły się również oficjalne delegacje zagraniczne z partnerskich regionów Województwa Podlaskiego. Gościliśmy Pana Wernera Bumedera – Wicestarostę Powiatu Dingolfing Landau w Niemczech. W obradach V edycji WKG aktywnie uczestniczył również przedstawiciel Komisji Europejskiej – Pan Wolfgang Munch, zastępca dyrektora wydziału ds. Polski, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej. Obie delegacje wzięły udział w panelu „Polityka spójności po 2020 roku – perspektywa dla Polski Wschodniej”
W trakcie V edycji WKG Podlaskie COI we współpracy z IPH zorganizowało wizytę Radców Handlowych / Konsuli Honorowych z kilkunastu krajów świata. Zaprezentowano walory gospodarcze Województwa Podlaskiego, odbyły się wizyty studyjne w 3 firmach – SaMASZ Sp. z o.o. (czołowy producent maszyn rolniczych), KAN Sp. z o.o. (produkcja nowoczesnych rozwiązań z zakresu techniki instalacyjnej w budownictwie), OSM Piątnica (wiodący podlaski producent wyrobów mleczarskich).
V edycja WKG okazała się nie tylko idealnym miejscem do prowadzenia debat, ale również doskonałą okazją do podpisania porozumień o przyszłej współpracy. Taki właśnie dokument został w dniu 3 października 2018 r. uroczyście podpisany w gmachu Opery i Filharmonii Podlaskiej, w przerwie obrad Kongresu pomiędzy Administracją WSE „Grodnoinvest” (Republika Białoruś), a Klastrem Obróbki Metali (Polska) . Celem porozumienia jest współpraca w zakresie tworzenia korzystnych warunków dla biznesu w sferze inwestycji, przemysłu i informatyki. Strony zauważyły potencjał Białegostoku i Grodna do wzajemnej współpracy regionalnej, porozumienie jest potwierdzeniem i dowodem na rozwój współpracy gospodarczej.
Stoisko informacyjne Województwa Podlaskiego – pracownicy DWZ udzielali informacji o potencjale gospodarczym i turystycznym województwa oraz przekazywali materiały informacyjno-promocyjne o regionie. Na stoisku wyświetlane były filmy promocyjne o regionie oraz jego branżach priorytetowych.